fredag 10 juni 2011

Jag har inte tid...

...är den oftast förekommande anledningen till att människor jag möter inte kan träna löpning. "Åh, jag skulle önska att jag kunde springa lika bra som du," säger en del. "Men jag hinner inte. För jag jobbar så mycket, eller jag har så många barn, eller mina barn har så många aktiviteter, eller var som helst." Vad svarar man på det? Jag jobbar 100%, jag har tre barn - som inte alltid haft aktiviteter, men när de haft det har det inte varit ett problem. Vill man träna löpning, cykling, simning, handboll eller vad det nu månne vara, ja då löser man det. Som nämnt tidigare sprang jag med barnen i vagn när de var små. När de var iväg på sina aktiviteter passade jag på att träna under tiden. När jag reser med jobbet tar jag med mina grejer och försöker hitta någonstans att springa. De flesta hotel har löpband och istället för att njuta av en sovmorgon går jag oftast upp i vanlig tid och hinner då med ett pass innan frukost. Det är med andra ord helt upp till en själv att hitta tid i sin vardag till att träna. Men man måste vilja.
Jag är långtifrån ensam om att pussla med tiderna för att hinna med. Idag,när barnen är stora, är det mycket enklare, men inget är omöjligt och jag har tränat 4-5 dagar i veckan i åtminstone 13 år. När jag är ledig en längre period från jobbet passar jag på att träna ennu mera vilket är underbart för då finns inte samma tidspress för att hinna med alla måsten emellan. Då finns det säkert de som tänker "ni har ju varit två." Visst, och jag är den som tränat minst av oss, så det argumentet håller inte. Var hellre ärliga och erkänn att det inte är träna ni vill göra. Det är helt ok. Ingen skall behöva känna att de inte är lika duktiga för att de väljer någonting annat, eller ingenting alls.
I många år försökte jag alltid övertyga och övertala när denna diskussionen kom upp. Idag låter jag människor säga vad de tänker och stannar med det, och bara när de ber om mitt råd, ger jag det. Jag delar mer än gärna med mig av tips som kan göra det lättare. Då kan jag också följa upp hur det går och ge mitt stöd till de som verkligen är intresserade. Fast jag måste erkänna att det är svårt. Svårt att låta bli att framhäva löpning som det ultimata sättet att träna. Varför? Därför att jag kommit att tycka så mycket om denna träningsform och för att den gett mig så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar